A Pyxis Nautica legelsĆ munkĂĄjĂĄhoz fiatalos elszĂĄntsĂĄg Ă©s kitartĂĄs kellett, cserĂ©be a DeĂĄk tĂ©ri Ă©pĂŒlet bĂ©rlĆi ma mĂĄr az otthonaik vagy irodĂĄik kiterjesztĂ©sekĂ©nt tekinthetnek a nagy mƱgonddal felĂșjĂtott kapualjra. Az ĂĄtalakĂtĂĄs rĂ©szleteirĆl a Pyxis egyik alapĂtĂłja, Monori LĂĄszlĂł mesĂ©l.
Budapest kevĂ©s Jugendstil homlokzatĂș Ă©pĂŒleteinek egyike a Modern Ă©s Breitner ĂĄru- Ă©s lakĂłhĂĄz, amelyet az Ă©pĂttetĆ posztĂł nagykereskedĆkrĆl â Stern AlfrĂ©d, Modern LĆrinc Ă©s Breitner L. Zsigmond â nevezett el a köznyelv mĂ©g az 1912-es ĂĄtadĂĄs utĂĄn. A hatszintes szecessziĂłs Ă©pĂŒlet a vĂĄros közepĂ©n, a DeĂĄk tĂ©ren ĂĄll, korĂĄbban több ismert mƱvĂ©sz lakta (IvĂĄnyi GrĂŒnwald BĂ©la, Medvecky JenĆ Ă©s Kmetty JĂĄnos festĆmƱvĂ©szek, Ferenczy NoĂ©mi gobelinmƱvĂ©sz). Viszont a 60-as Ă©vekben kialakĂtott kapualj a közelmĂșltig pont Ășgy nĂ©zett ki, mint a 60-as Ă©vekbĆl itt maradt dolgok többsĂ©ge. Vagyis rĂĄfĂ©rt egy alapos ĂĄtalakĂtĂĄs.
Ez lett a Pyxis Nautica egyes szĂĄmĂș projektje, az abszolĂșt elsĆ munkĂĄja.
Az egĂ©sz egy lakĂłgyƱlĂ©ssel kezdĆdött. A tĂĄrsashĂĄzi közgyƱlĂ©sek nem a könnyed beszĂ©lgetĂ©sekrĆl Ă©s a kedĂ©lyes kompromisszumokrĂłl hĂresek, ezĂ©rt nagy dolog, hogy megszĂŒletett a lakĂłközössĂ©gben a gondolat, hogy a kapualjjal bizony foglalkozni kellene. Ahogy Laci fogalmaz: âMeglepĆ mĂłdon osztatlan sikert aratott mĂ©g az a gondolat is, hogy ne csak kifessĂ©k, de belsĆĂ©pĂtĂ©sz is dolgozzon rajta.â
SegĂtett az ĂŒgyön, hogy több tulajdonosnak nagy presztĂzsƱ â jellemzĆen ĂŒgyvĂ©di â irodĂĄja van a hĂĄzban, ugyanis hiĂĄba laknak gyönyörƱ helyen, Ă©s dolgoznak gyönyörƱ irodĂĄban, pont az Ă©rkezĂ©s fontos pillanatait rontotta el a leharcolt kapualj. A tĂĄrsashĂĄz tehĂĄt a szabĂĄlyokhoz hĂven több belsĆĂ©pĂtĂ©sztĆl is kĂ©rt ajĂĄnlatot, vĂ©gĂŒl a Pyxis lett a befutĂł.
Az elkĂ©pzelĂ©st tett követte, Ă©s nyomban ki is derĂŒlt, hogy azĂ©rt mĂ©gsem olyan egyszerƱ minden egy tĂĄrsashĂĄzban. A lakĂłk egy rĂ©sze mĂĄrvĂĄny burkolatot akart historizĂĄlĂł elemekkel, mĂĄsok valamilyen low-budget megoldĂĄsnak örĂŒltek volna, Ă©s âvoltunk mi, akik megprĂłbĂĄltuk az egĂ©szet összefogni: kortĂĄrs eszközökkel, de helyĂ©n kezelve ezt a törtĂ©neti Ă©pĂŒletetâ.
MagyarorszĂĄgon nagyon kevĂ©s Jugendstil stĂlusĂș Ă©pĂŒlet talĂĄlhatĂł, nĂĄlunk ez az irĂĄnyzat egĂ©szen mĂĄsfelĂ© mozdult el a szecessziĂłval. Viszont a DeĂĄk tĂ©ri hĂĄz tervezĆire, RĂ©vĂ©sz SĂĄmuelre és KollĂĄr JĂłzsefre a korabeli nĂ©met formanyelv hatott, Ăgy jöhetett lĂ©tre ez az Ă©pĂŒlet. MagĂĄt a DeĂĄk Ferenc utcĂĄrĂłl (avagy Fashion StreetrĆl) nyĂlĂł kapualjat viszont a 60-as Ă©vekben alakĂtottĂĄk ki, amikor a hĂĄz lakĂĄsait felaprĂłztĂĄk. A mostani felĂșjĂtĂĄs elĆtt roskatag villamos elosztĂłszekrĂ©nyek, kilĂłgĂł kĂĄbelek, az egykori telefonközpont Ășjabban porfogĂłnak hasznĂĄlt szekrĂ©nyei fogadtĂĄk az Ă©rkezĆket â Ă©rthetĆ, ha az ĂŒgyvĂ©dek Ă©s a lakĂłk nem rajongtak Ă©rte.
De hogyan hoztĂĄk harmĂłniĂĄba ezt a teret az Ă©pĂŒlet Jugendstil homlokzatĂĄval?
Egy kortĂĄrs, a hĂĄz karakterĂ©hez diszkrĂ©ten idomulĂł enteriĆr kialakĂtĂĄsa volt a cĂ©l, figyelembe vĂ©ve a hasznĂĄlhatĂłsĂĄg, Ă©s az egyszerƱ karbantarthatĂłsĂĄg igĂ©nyĂ©t is. A megvalĂłsulĂĄshoz azonban rögös Ășt vezetett, Ă©s idĆnkĂ©nt okos kompromisszumokat kellett kötniĂŒk: âElsĆ körben komolyan vettĂŒk azt az igĂ©nyt, hogy legyen mĂĄrvĂĄnybĂłl, de az nagyon nem praktikus anyag: drĂĄga, Ă©s ha nincs megfelelĆen kezelve, beszĂv minden szennyezĆdĂ©st. Az elsĆ mĂĄrvĂĄny-koncepciĂłra az ĂĄrajĂĄnlat 35-40 milliĂł körĂŒl volt, ennek vĂ©gĂŒl a töredĂ©kĂ©Ă©rt vĂ©geztĂ©k el a felĂșjĂtĂĄst.â
JĂł pĂĄr ajĂĄnlat elkĂ©szĂŒlt, mire az ĂĄrak talĂĄlkoztak a realitĂĄssal, Ă©s nem volt egyszerƱ ĂĄtvinni a közgyƱlĂ©seken, hogy miĂ©rt nem lehet ebbĆl egy historizĂĄlĂł enteriĆr, miĂ©rt szĂĄmĂtana az hazugsĂĄgnak 2018-ban. Közben a lakĂłk is mondtĂĄk a magukĂ©t, elhangzott, hogy âez Ăgy most egy börtönâ, mĂ©gis akadtak, akik rĂĄcsokat szereltettek volna mindenhovĂĄ, mert több cĂ©g ipari bejĂĄratnak is hasznĂĄlja a szakaszt. Vagyis, hogy kicsit mĂ©g bonyolultabb legyen a kĂ©plet, a tĂ©r erĆs igĂ©nybevĂ©telnek van kitĂ©ve.
ĂzlĂ©svitĂĄk, költsĂ©gvetĂ©si korlĂĄt, összetett hasznĂĄlati igĂ©nyek nehezĂtettĂ©k a tervezĂ©st, ĂĄm ekkor jött a projekt sajĂĄt szuperhĆse, TĂmea, egy âelĂ©g talpraesett közös kĂ©pviselĆâ, aki a közgyƱlĂ©seken a megoldĂĄs felĂ© terelte az ĂŒgyet.
âĂgy is bĆ hĂĄrom Ă©v alatt jutottunk el a megbĂzĂĄs elnyerĂ©sĂ©tĆl a kivitelezĂ©sig, ami egy ilyen pici tĂ©rnĂ©l nagyon hosszĂș idĆ.â
âMivel nagyon pici tĂ©rrĆl van szĂł, igyekeztĂŒnk a legaprĂłbb rĂ©szletekig mindenre gondolni, egĂ©szen a revĂziĂłs ajtĂłfogantyĂșkra is.â Maga a kivitelezĂ©s ezek utĂĄn mĂĄr majdhogynem rutinmunka volt.
A keskeny, folyosĂłszerƱ kapualj összeköti az utcai Ă©s az udvari kijĂĄratot, Ă©s oldalrĂłl kapcsolĂłdik a lĂ©pcsĆhĂĄzhoz, valamint onnan nyĂlik egy tĂĄrolĂł is. A zegzugos teret a lehetĆ legjobban leegyszerƱsĂtettĂ©k ĂĄlmennyezettel, a falak kiegyenesĂtĂ©sĂ©vel, beĂ©pĂtett szekrĂ©nyajtĂłkkal Ă©s postalĂĄdĂĄkkal, az összes elektromos berendezĂ©s elrejtĂ©sĂ©vel. VĂ©geredmĂ©nykĂ©nt egy nyugodt, egyszerƱen Ă©rtelmezhetĆ teret kaptak.
A szƱk tĂ©r vilĂĄgos burkolatokat igĂ©nyelt. MeghatĂĄrozĂł a melegszĂŒrke terrazzo padlĂł Ă©s a akvarell-szerƱ mĂĄrvĂĄny mintĂĄzatĂș kerĂĄmia falburkolat, illetve a vilĂĄgos melegszĂŒrke lett a postalĂĄdĂĄk, az Ășj udvari kapu, az Ășj rĂĄcs Ă©s az elektromos szekrĂ©nyeket takarĂł fal ĂĄrnyalata is. A vilĂĄgĂtĂĄsrĂłl az eredeti Ă©pĂŒlet korĂĄbĂłl ihletet merĂtĆ art deco jellegƱ falikarok Ă©s fĂŒggesztĂ©kek, egy alkonykapcsolĂłra kötött, ĂĄlmennyezetbe sĂŒllyesztett LED profil lĂĄmpa, Ă©s a lĂĄbazatokat megmosĂł rejtett LED-szalagok gondoskodnak. A dominĂĄns vilĂĄgosszĂŒrke eleganciĂĄjĂĄt tökĂ©letesen egĂ©szĂtik ki sĂĄrgarĂ©z elemek: a lĂĄbazat, a faliĂșjsĂĄg, a cĂ©gtĂĄbla, az ajtĂłhĂșzĂłk betĂ©tje, Ă©s erre rĂmelnek a vilĂĄgĂtĂłtestek fĂ©m szerelvĂ©nyei is.
Szemben a többi belsĆĂ©pĂtĂ©szeti projektnĂ©l itt nem egy megrendelĆre, hanem a közössĂ©g igĂ©nyeire kellett rĂĄhangolĂłdni, talĂĄn ezzel foglalhatĂł össze plasztikusan az igazi kihĂvĂĄs. A visszajelzĂ©sek alapjĂĄn a lakĂłk elĂ©gedettek a vĂ©geredmĂ©nnyel, csak a szerviz-tĂșlhasznĂĄlĂĄs miatt aggĂłdnak kicsit, hogy meddig marad meg Ăgy a kapualj, ami egyelĆre âjĂłl bĂrja a kikĂ©pzĂ©stâ.
JĂłllehet kicsi tĂ©rrĆl van szĂł, Ă©s nem volt olcsĂł a felĂșjĂtĂĄs, de ezt nevezhetjĂŒk akĂĄr befektetĂ©snek is, elvĂ©gre minden lakĂĄs Ă©rtĂ©ke nĆtt kĂ©t-hĂĄrom szĂĄzalĂ©kkal, ami bĆven fedezi a bekerĂŒlĂ©si költsĂ©get, tovĂĄbbĂĄ a hĂĄzban lĂ©vĆ nagy presztĂzsƱ irodĂĄknak kĂŒlönösen fontos, hogy hovĂĄ Ă©rkezik az ĂŒgyfĂ©l. Ăs persze lĂ©tezik egy pĂ©nzben nem kifejezhetĆ Ă©rtĂ©k: az Ă©rzĂ©s, ahogyan mindennap hazaĂ©rkeznek a lakĂłk, egy olyan helyisĂ©gen ĂĄt, amit nyugodt szĂvvel tarthatnak az otthonuk kiterjesztĂ©sĂ©nek.