top of page
Keresés

A kapualj-felĂșjĂ­tĂĄs, ami ĂșjraĂ©rtelmezte az Ă©pĂŒlet Ă©s lakĂłi viszonyĂĄt

A Pyxis Nautica legelsƑ munkĂĄjĂĄhoz fiatalos elszĂĄntsĂĄg Ă©s kitartĂĄs kellett, cserĂ©be a DeĂĄk tĂ©ri Ă©pĂŒlet bĂ©rlƑi ma mĂĄr az otthonaik vagy irodĂĄik kiterjesztĂ©sekĂ©nt tekinthetnek a nagy mƱgonddal felĂșjĂ­tott kapualjra. Az ĂĄtalakĂ­tĂĄs rĂ©szleteirƑl a Pyxis egyik alapĂ­tĂłja, Monori LĂĄszlĂł mesĂ©l.


Budapest kevĂ©s Jugendstil homlokzatĂș Ă©pĂŒleteinek egyike a Modern Ă©s Breitner ĂĄru- Ă©s lakĂłhĂĄz, amelyet az Ă©pĂ­ttetƑ posztĂł nagykereskedƑkrƑl – Stern AlfrĂ©d, Modern LƑrinc Ă©s Breitner L. Zsigmond – nevezett el a köznyelv mĂ©g az 1912-es ĂĄtadĂĄs utĂĄn. A hatszintes szecessziĂłs Ă©pĂŒlet a vĂĄros közepĂ©n, a DeĂĄk tĂ©ren ĂĄll, korĂĄbban több ismert mƱvĂ©sz lakta (IvĂĄnyi GrĂŒnwald BĂ©la, Medvecky JenƑ Ă©s Kmetty JĂĄnos festƑmƱvĂ©szek, Ferenczy NoĂ©mi gobelinmƱvĂ©sz). Viszont a 60-as Ă©vekben kialakĂ­tott kapualj a közelmĂșltig pont Ășgy nĂ©zett ki, mint a 60-as Ă©vekbƑl itt maradt dolgok többsĂ©ge. Vagyis rĂĄfĂ©rt egy alapos ĂĄtalakĂ­tĂĄs.



Ez lett a Pyxis Nautica egyes szĂĄmĂș projektje, az abszolĂșt elsƑ munkĂĄja.

Az egĂ©sz egy lakĂłgyƱlĂ©ssel kezdƑdött. A tĂĄrsashĂĄzi közgyƱlĂ©sek nem a könnyed beszĂ©lgetĂ©sekrƑl Ă©s a kedĂ©lyes kompromisszumokrĂłl hĂ­resek, ezĂ©rt nagy dolog, hogy megszĂŒletett a lakĂłközössĂ©gben a gondolat, hogy a kapualjjal bizony foglalkozni kellene. Ahogy Laci fogalmaz: „MeglepƑ mĂłdon osztatlan sikert aratott mĂ©g az a gondolat is, hogy ne csak kifessĂ©k, de belsĆ‘Ă©pĂ­tĂ©sz is dolgozzon rajta.”


SegĂ­tett az ĂŒgyön, hogy több tulajdonosnak nagy presztĂ­zsƱ – jellemzƑen ĂŒgyvĂ©di – irodĂĄja van a hĂĄzban, ugyanis hiĂĄba laknak gyönyörƱ helyen, Ă©s dolgoznak gyönyörƱ irodĂĄban, pont az Ă©rkezĂ©s fontos pillanatait rontotta el a leharcolt kapualj. A tĂĄrsashĂĄz tehĂĄt a szabĂĄlyokhoz hĂ­ven több belsĆ‘Ă©pĂ­tĂ©sztƑl is kĂ©rt ajĂĄnlatot, vĂ©gĂŒl a Pyxis lett a befutĂł.

Az elkĂ©pzelĂ©st tett követte, Ă©s nyomban ki is derĂŒlt, hogy azĂ©rt mĂ©gsem olyan egyszerƱ minden egy tĂĄrsashĂĄzban. A lakĂłk egy rĂ©sze mĂĄrvĂĄny burkolatot akart historizĂĄlĂł elemekkel, mĂĄsok valamilyen low-budget megoldĂĄsnak örĂŒltek volna, Ă©s „voltunk mi, akik megprĂłbĂĄltuk az egĂ©szet összefogni: kortĂĄrs eszközökkel, de helyĂ©n kezelve ezt a törtĂ©neti Ă©pĂŒletet”.

MagyarorszĂĄgon nagyon kevĂ©s Jugendstil stĂ­lusĂș Ă©pĂŒlet talĂĄlhatĂł, nĂĄlunk ez az irĂĄnyzat egĂ©szen mĂĄsfelĂ© mozdult el a szecessziĂłval. Viszont a DeĂĄk tĂ©ri hĂĄz tervezƑire, RĂ©vĂ©sz SĂĄmuelre és KollĂĄr JĂłzsefre a korabeli nĂ©met formanyelv hatott, Ă­gy jöhetett lĂ©tre ez az Ă©pĂŒlet. MagĂĄt a DeĂĄk Ferenc utcĂĄrĂłl (avagy Fashion StreetrƑl) nyĂ­lĂł kapualjat viszont a 60-as Ă©vekben alakĂ­tottĂĄk ki, amikor a hĂĄz lakĂĄsait felaprĂłztĂĄk. A mostani felĂșjĂ­tĂĄs elƑtt roskatag villamos elosztĂłszekrĂ©nyek, kilĂłgĂł kĂĄbelek, az egykori telefonközpont Ășjabban porfogĂłnak hasznĂĄlt szekrĂ©nyei fogadtĂĄk az Ă©rkezƑket – Ă©rthetƑ, ha az ĂŒgyvĂ©dek Ă©s a lakĂłk nem rajongtak Ă©rte.


De hogyan hoztĂĄk harmĂłniĂĄba ezt a teret az Ă©pĂŒlet Jugendstil homlokzatĂĄval?

Egy kortĂĄrs, a hĂĄz karakterĂ©hez diszkrĂ©ten idomulĂł enteriƑr kialakĂ­tĂĄsa volt a cĂ©l, figyelembe vĂ©ve a hasznĂĄlhatĂłsĂĄg, Ă©s az egyszerƱ karbantarthatĂłsĂĄg igĂ©nyĂ©t is. A megvalĂłsulĂĄshoz azonban rögös Ășt vezetett, Ă©s idƑnkĂ©nt okos kompromisszumokat kellett kötniĂŒk: „ElsƑ körben komolyan vettĂŒk azt az igĂ©nyt, hogy legyen mĂĄrvĂĄnybĂłl, de az nagyon nem praktikus anyag: drĂĄga, Ă©s ha nincs megfelelƑen kezelve, beszĂ­v minden szennyezƑdĂ©st. Az elsƑ mĂĄrvĂĄny-koncepciĂłra az ĂĄrajĂĄnlat 35-40 milliĂł körĂŒl volt, ennek vĂ©gĂŒl a töredĂ©kĂ©Ă©rt vĂ©geztĂ©k el a felĂșjĂ­tĂĄst.”


JĂł pĂĄr ajĂĄnlat elkĂ©szĂŒlt, mire az ĂĄrak talĂĄlkoztak a realitĂĄssal, Ă©s nem volt egyszerƱ ĂĄtvinni a közgyƱlĂ©seken, hogy miĂ©rt nem lehet ebbƑl egy historizĂĄlĂł enteriƑr, miĂ©rt szĂĄmĂ­tana az hazugsĂĄgnak 2018-ban. Közben a lakĂłk is mondtĂĄk a magukĂ©t, elhangzott, hogy „ez Ă­gy most egy börtön”, mĂ©gis akadtak, akik rĂĄcsokat szereltettek volna mindenhovĂĄ, mert több cĂ©g ipari bejĂĄratnak is hasznĂĄlja a szakaszt. Vagyis, hogy kicsit mĂ©g bonyolultabb legyen a kĂ©plet, a tĂ©r erƑs igĂ©nybevĂ©telnek van kitĂ©ve.

ÍzlĂ©svitĂĄk, költsĂ©gvetĂ©si korlĂĄt, összetett hasznĂĄlati igĂ©nyek nehezĂ­tettĂ©k a tervezĂ©st, ĂĄm ekkor jött a projekt sajĂĄt szuperhƑse, TĂ­mea, egy „elĂ©g talpraesett közös kĂ©pviselƑ”, aki a közgyƱlĂ©seken a megoldĂĄs felĂ© terelte az ĂŒgyet.

„Így is bƑ hĂĄrom Ă©v alatt jutottunk el a megbĂ­zĂĄs elnyerĂ©sĂ©tƑl a kivitelezĂ©sig, ami egy ilyen pici tĂ©rnĂ©l nagyon hosszĂș idƑ.”

„Mivel nagyon pici tĂ©rrƑl van szĂł, igyekeztĂŒnk a legaprĂłbb rĂ©szletekig mindenre gondolni, egĂ©szen a revĂ­ziĂłs ajtĂłfogantyĂșkra is.” Maga a kivitelezĂ©s ezek utĂĄn mĂĄr majdhogynem rutinmunka volt.



A keskeny, folyosĂłszerƱ kapualj összeköti az utcai Ă©s az udvari kijĂĄratot, Ă©s oldalrĂłl kapcsolĂłdik a lĂ©pcsƑhĂĄzhoz, valamint onnan nyĂ­lik egy tĂĄrolĂł is. A zegzugos teret a lehetƑ legjobban leegyszerƱsĂ­tettĂ©k ĂĄlmennyezettel, a falak kiegyenesĂ­tĂ©sĂ©vel, beĂ©pĂ­tett szekrĂ©nyajtĂłkkal Ă©s postalĂĄdĂĄkkal, az összes elektromos berendezĂ©s elrejtĂ©sĂ©vel. VĂ©geredmĂ©nykĂ©nt egy nyugodt, egyszerƱen Ă©rtelmezhetƑ teret kaptak.


A szƱk tĂ©r vilĂĄgos burkolatokat igĂ©nyelt. MeghatĂĄrozĂł a melegszĂŒrke terrazzo padlĂł Ă©s a akvarell-szerƱ mĂĄrvĂĄny mintĂĄzatĂș kerĂĄmia falburkolat, illetve a vilĂĄgos melegszĂŒrke lett a postalĂĄdĂĄk, az Ășj udvari kapu, az Ășj rĂĄcs Ă©s az elektromos szekrĂ©nyeket takarĂł fal ĂĄrnyalata is. A vilĂĄgĂ­tĂĄsrĂłl az eredeti Ă©pĂŒlet korĂĄbĂłl ihletet merĂ­tƑ art deco jellegƱ falikarok Ă©s fĂŒggesztĂ©kek, egy alkonykapcsolĂłra kötött, ĂĄlmennyezetbe sĂŒllyesztett LED profil lĂĄmpa, Ă©s a lĂĄbazatokat megmosĂł rejtett LED-szalagok gondoskodnak. A dominĂĄns vilĂĄgosszĂŒrke eleganciĂĄjĂĄt tökĂ©letesen egĂ©szĂ­tik ki sĂĄrgarĂ©z elemek: a lĂĄbazat, a faliĂșjsĂĄg, a cĂ©gtĂĄbla, az ajtĂłhĂșzĂłk betĂ©tje, Ă©s erre rĂ­melnek a vilĂĄgĂ­tĂłtestek fĂ©m szerelvĂ©nyei is.

Szemben a többi belsĆ‘Ă©pĂ­tĂ©szeti projektnĂ©l itt nem egy megrendelƑre, hanem a közössĂ©g igĂ©nyeire kellett rĂĄhangolĂłdni, talĂĄn ezzel foglalhatĂł össze plasztikusan az igazi kihĂ­vĂĄs. A visszajelzĂ©sek alapjĂĄn a lakĂłk elĂ©gedettek a vĂ©geredmĂ©nnyel, csak a szerviz-tĂșlhasznĂĄlĂĄs miatt aggĂłdnak kicsit, hogy meddig marad meg Ă­gy a kapualj, ami egyelƑre „jĂłl bĂ­rja a kikĂ©pzĂ©st”.

JĂłllehet kicsi tĂ©rrƑl van szĂł, Ă©s nem volt olcsĂł a felĂșjĂ­tĂĄs, de ezt nevezhetjĂŒk akĂĄr befektetĂ©snek is, elvĂ©gre minden lakĂĄs Ă©rtĂ©ke nƑtt kĂ©t-hĂĄrom szĂĄzalĂ©kkal, ami bƑven fedezi a bekerĂŒlĂ©si költsĂ©get, tovĂĄbbĂĄ a hĂĄzban lĂ©vƑ nagy presztĂ­zsƱ irodĂĄknak kĂŒlönösen fontos, hogy hovĂĄ Ă©rkezik az ĂŒgyfĂ©l. És persze lĂ©tezik egy pĂ©nzben nem kifejezhetƑ Ă©rtĂ©k: az Ă©rzĂ©s, ahogyan mindennap hazaĂ©rkeznek a lakĂłk, egy olyan helyisĂ©gen ĂĄt, amit nyugodt szĂ­vvel tarthatnak az otthonuk kiterjesztĂ©sĂ©nek.

1 993 megtekintés0 hozzåszólås

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page