Az V. kerületben járunk, egész pontosan Budapest (Pest) történeti városmagjában, ahol az Optinvest Zrt. újgenerációs ingatlanfejlesztőként a Pyxis Nautica tervezőivel közösen történeti épületek megújítását és funkcióváltását tűzte ki célul. A beruházással érintett paloták: Wagner, Dreher, Almásy, Kincsem 2024-2026 között kerülnek folyamatos átadásra, kezdve a 2024-es nyár végén elkészülő Wagner Palotával.
Az Aranypaloták kampány érdekessége, hogy az épületeket megújító projekt előkészítéseként maga is különálló projekt rangra emelkedik mint városléptékű installáció és médiakampány, ilyenformán egyedülálló az iparágban
A fejlesztés kezdő lépése a 2022 júliusára elkészült városléptékű kampány volt, melynek célja, hogy kijelölje és ráirányítsa a városlakók figyelmét arra a hosszútávú fejlesztéssorozatra, mely számos egyedülálló épületet- és vele együtt ugyanennyi történetet elevenít fel és tesz újra közkinccsé az V. kerületben. A megvalósult kampány lezárására és bemutatására „A forma evolúciója és revolúciója” c. kiállításon került sor ugyan ezen év novemberében a K.A.S. Galériában.
A Pyxis Nautica első tervezői feladata a projekthez méltó kampány formátum kiválasztása volt. A szokásos építési hálóra nyomtatott látványtervek és bérbeadható területek nagyságáról szóló feliratok helyett valami különlegesebbet, értékesebbet szerettünk volna kommunikálni a várossal, olyat, ami önmagában is minőségi ígérete a tervezett felújításoknak.
A projektcsapat Szalai Dániel képzőművésszel egészült ki, akit a kampány művészeti vezetőjeként arra kértünk, hogy segítse a projekt létrehozását és előkészítését olyan igénnyel, hogy a végeredmény nemzetközi szinten is értelmezhető legyen
Az érintett épületek közelsége (Almásy és Kincsem Palota a Reáltanoda utcában; a Károlyi kertre néző Dreher Palota a Ferenczy István utcában; Wagner Palota a Molnár utcában) urbanisztikai léptékű jel létrehozására adott lehetőséget- vagyis egy szűkebb városszövetben volt lehetőségünk létrehozni valamit, ami felismerhető és a környéken sétálva többször képes előbukkanni az ismerős közeg érzetét keltve. Ennek értelmében az egységes jel felmutatása mutatkozott erősebb lehetőségnek ellentétben az egyes épületekre jellemző különbözőségek hangsúlyozásával, így ebben az irányban kerestük azt a szimbólumot, ami alatt egyesülhet a 4 különálló épület.
Épülettakarás vagy csomagolás? Az utóbbi mellett döntöttünk, mivel az épületek becsomagolása által azok részletes architectúrája a nagyobb gesztusokra szűkül, ugyanakkor még felismerhető marad. Megjelenik egy-egy jellegzetes elem, mint a Dreher palota erkélye, vagy egy nagyobb kiülésű párkány, de távolnézetben egységesednek- absztrahálódnak, egyneművé válnak.Fontos kérdés volt maga a csomagolás anyaga és színe is. Anyag tekintetében elvárásunk volt, hogy legyen jó hozzáérni- megérinteni azt. Szokatlan gondolat lehet egy épület kapcsán, hiszen nem gyakran kerülünk kontaktusba nagyobb szerkezetekkel, mégis: a fizikai érzékelés, a tapintás lehetőséget ad egyfajta különleges, intim kapcsolat kialakítására, ami célunk volt. A szín talán ennél egyértelműbb választás: az arany mint érték, különleges minőség- nem utolsó sorban pedig a fejlesztő Optinvest Zrt. arculati eleme, így jutottunk el a végül felhasznált elasztikus arany textilhez, amit méteres sávonként varrógépekkel illesztettek össze, amit alpinisták előre meghatározott- illetve a helyszínen rögtönzött pontokon dűbelekkel rögzítettek a homlokzatokhoz.
A kampány nemvárt sikert hozott elérések tekintetében. Nem túlzás kijelenteni, hogy mérhető és radikális különbség mutatkozik egy-egy lezárt és publikált épület vagy belsőépítészeti munka, illetve az Aranypaloták kampány elérései között. Influenszerek tartalmaiban, magánemberek posztjaiban, analóg fotókon (egy ismert pesti fotólabor beszámolója szerint majdnem minden tekercsen szerepelt pár aranyszín kép).
A Reáltanoda utcai Eötvös József gimnáziumban forgatott Magyarázat mindenre c. film alkotóit is megihlette a csillogó felület- az Almásy Palota arany molinója több alkalommal köszön vissza izgalmas hátteret adva bizonyos jeleneteknek.
A kezdeti célkitűzést- miszerint nemzetközi láthatóságot kívántunk elérni, végül Szalai Dániel designboom-on közölt cikke váltotta be. Fontos kiemelni, hogy Szalai Dániel volt az első művészeti együttműködő az Aranypaloták sorozatban, amit jelenleg is folytatunk, így az összes érintett épületen tetten érhető lesz az ilyen formában történő együtt alkotás.
A Pyxis Nautica Aranypaloták sorozatának célja kettős: egyfelől értékmentő, azaz elsődleges cél a megújuló történeti épületek meglévő értékeinek helyreállítása; ezen túl pedig igény, hogy az ősépület lépjen kapcsolatba kortárs alkotókkal és azok művészeti szándékaival, így folytatva az összművészet hagyományait a jelenben
Fotók: Jaksa Bálint, Szalai Dániel, Pyxis nautica
Comments